چه عواملی باعث جذاب شدن یک مستند باستانشناسی میشوند؟ آیا این نوع مستند با همه اطلاعات علمی که ارائه میکند-یا قرار است ارائه کند- اصولا میتواند جذاب و دیدنی باشد؟ ارتباط مخاطب با مستندهایی از این دست چگونه شکل میگیرد؟مستندساز برای برانگیختن توجه و علاقه مخاطب چه اِلمانهایی در اختیار دارد؟ و سؤالهای متعدد دیگری که پاسخ به آنها-در حوزهی این نوع مستند خاص- ساده و سرراست نیست و دقیقا به همین علت نقد و تحلیل و بررسی این مستندها را تاحدودی با دشواری همراه میسازد.بنابراین شاید بهتر باشد برای دستیابی به نتایج ملموستر،دایرهی وسیع این سؤالها و پاسخ آنها را به فیلمهای منفرد محدود کنیم .مستند تخت سلیمان»ساختهی پژمان مظاهریپور با بهرهگیری از شیوهی روایی روان که نتیجهی یک طرح مونتاژی موزون است موفق میشود اهمیت باستانشناسانهی سایت تخت سلیمان را به بیننده منتقل کند و در عین حال با ارائهی اطلاعات دست اولی که حاصل مصاحبه با افراد صاحبنظر است کنجکاوی و توجه مخاطب را برانگیزد.کارگردان این مستند به مدد تصویربرداری شناوری که در سینک با نریشن به تمام نقاط این سایت سَرَک میکشد جذابیت بصری قابلتوجهی ایجاد میکند و از این رهگذر اطلاعات علمی/تحقیقی فیلم و یافتههای باستانشناسی را به بیننده منتقل میسازد(خود مظاهریپور تصویربرداری را انجام داده است).از دیگر عوامل جذابیت فیلم،صدای راوی(شهرام درخشان) است که علیرغم اینکه از ابتدا تا انتها لحن و تُن ثابتی دارد از صلابت و استحکام برخوردار است و اهمیت این سایت که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده برجستهتر میکند.مظاهریپور میتوانست برای جذابتر کردن اثرش از پلانهای اصطلاحا کارتپستالی” یا نماهای هوایی بیشتری استفاده کند اما خوشبختانه به جز دو یا سه نما از این نوع در ابتدای فیلم و همین تعداد پلان از سهتیغ تخت سلیمان که در پسزمینه یا کنار آن خورشید در حال غروب را میبینیم در کاربرد چنین نماهایی کنترل محدودکنندهای اعمال شده تا فیلم از هدف اصلیاش منحرف نشود.اهمیت مستندتختسلیمان» جدا از جنبهی باستانشناسی و علمیاش،در نمایش و بیپیرایهی این سایت-همانگونه که بوده و هست-متجلی میشود.
امتیاز من 3/5 ستاره از 4
درباره این سایت